Hoppa till sidans innehåll

Reseberättelse från Berlin

17 NOV 2016 10:05
Nu är vi hemma efter en händelserik helg i Berlin. Team Skåne hade med sig 13 brottare.
  • Skapad: 17 NOV 2016 10:05

Bussresan började i Helsingborg som avgick 05.30. Därefter gjorde vi ett kort stopp i Lomma för att sedan köra till Trelleborg.

Färjan skulle ta 5 timmar vilket innebar att vi hade lång tid på oss att sova. Väl inne på färjan var det många tjejer som sov en större del av resan, medan ledaren Ulf Kingberg passade på att spela lite på enarmade banditer som fanns på båten. Bå resan gick snabbare än vi trodde och efter fem timmar var vi framme i Tyskland. Vi satt oss i bussen igen för att åka till Berlin, denna resa skulle ta ungefär 4 timmar. Två timmar försvann snabbt då vi kollade på Sällskapsresan men den sista biten var lite jobbig att åka då alla började bli hungriga.

Men efter fyra timmar var i framme i Berlin nu var klockan 18.00 och vi hade åkt hela dagen. Bussen parkerade precis utanför hallen och brottarna sprang in och vägde in. Invägningen gick snabbt och smidigt och alla klarade sina vikter. Nu åkte vi vidare till den hallen vi skulle sova i. Det var en brottarhall som inte var de fräschaste skicket, det hängde spindelnät i taket och det luktade lite som ett häststall. Det blev inte bättre när vi insåg att det bara fanns en toa. Trots detta blåste vi upp våra luftmadrasser med ett glatt humör medan Uffe delade ut våra overaller. Efter detta skulle vi äntligen gå ut och äta. Vi hade två valmöjligheter, antigen valde man att äta på en pizzeria eller en grekisk restaurang. Här delade vi upp oss eftersom alla inte ville äta samma. Maten var bra på båda ställena. När vi kom tillbaka från restaurangerna var det läggdags och det var nu vår andra ledare Robert Jeppsson anslöt till truppen. Alla somnade nästan direkt.

På morgonen fick vi frukost på tävlingen. Vi fick välja en valfri dricka och vars två mackor med olika pålägg. En liten nackdel med frukosten var att det för vissa var alldeles för lite mat men annars var det bra.

Första tävlingsdagen

Då tävlade cadeter och seniorer. Från Team Skåne tävlade Wilma Sjögren 43 kg, Carolina Kvist 46 kg, Angelika Zettervall 52 kg, Olivia Forsberg 52 kg, Ida Jönsson 56 kg och Julia Fridlund 70 kg. Bäst denna dag gick det för Ida Jönsson som slutade på en första plats efter vinst i fem matcher utan att tappa något poäng. Angelika och Olivia gick i samma viktklass men hamnade i vars en pool. Angelika förlorade första matchen men lyckades vinna de andra 3 matcherna i sin pool och hamnade i 3-4 match. Samma sak hände för Olivia då hon förlorade en match i poolen och vann de andra vilket gjorde att Olivia hamnade i 3-4 match mot Angelika. Här vann Angelika som slutade som 3a medan Olivia blev 4a. Wilma lyckades efter tre matcher ta sig till 3-4 match, här fick hon ett tufft motstånd och fick nöja sig med en fjärdeplats. Det gick inte riktigt hela vägen till en medaljplats för Julia som slutade 7a och Carolina som slutade 8a men tjejerna kämpade på bra och nästa gång ska det bli en medalj. Team Skåne vann även tredje pris i lagtävlingen.

Tävlingen slutade vid klockan 18, efter tävlingen och prisutdelningen åkte vi tillbaka till vårt boende och gick ut och åt. Samma sak som innan var det en del som valde att gå till pizzerian och en del som valde att gå till den grekiska resturangenen. Trötta och belåtna gick vi tillbaka till boende för att sova.

Tävlingsdag 2

Då tävlade Elin Weman 55 kg, Linnea Svensson 63 kg, Mathilda Zaar 38 kg, Villemo Persson 42 kg, Julia Nilsson Rapping 42 kg, Ella Sandberg 42 kg, Hannah Berg Förare 49 kg. Bäst gick det för Hannah Berg Förare som blev etta efter 4 vinst matcher. Mathilda lyckades ta sig till final men tyvärr gick det inte hela vägen i finalen så Matilda slutade på en andra plats. Elin Weman gick 4 matcher i sin pool och lyckades vinna tre stycken av dessa matcher trots detta fick Elin gå 5-6 match eftersom dem slog varandra i poolen. Men Elin lyckades vinna sin 5-6 match och hon blev 5a. Linnea lyckades också ta sig till en 5-6 match, då hon vinner denna match och slutar på en femte plats. I 42 kg klassen hade Team Skåne tre brottare, det var Villemo, Julia och Ella. Bäst i denna viktklass gick det för Villemo som lyckades ta sig till final. Väl i finalen stötte Villemo på ett tufft motstånd och fick nöja sig med en andra plats. Julia lyckades i samma viktklass ta sig till en 3-4 match där hon vann och slutade på en tredje placering. Ella kämpade på bra men kände sig krasslig i slutet på turneringen och lämnade wo de sista matcherna och slutade sexa. Även idag fick Team Skåne pris i lagtävlingen där vi slutade på en andra plats.

Sammanfattningsvis så blev Team Skåne 2:a i lag/nationstävlingen efter Polens landslag med endast en poäng och då ska nämnas att Polen hade med 10 fler deltagare än oss. 2 Guld, 2 Silver 2 Brons 2st 4:e platser 2st 5:e platser och 1st 6:e plats är ett mycket bra resultat i en så här tuff tävling!

Under tävlingsdagen fick vi se en del höjdpunkter bland annat åkte Olivia på ett kryss men lyckades sedan lägga motståndaren på fall och vann där med matchen. Matilda möte en duktig brottare och Matilda låg under hela matchen förutom när det var 5 sekunder kvar då hon lägger motståndaren på fall och vinner. Vi fick även se en hel del snygga kast. Alla tjejer brottades bra och nu nöjda och belåtna var det dags för hemfärd. Bussen började rulla mot färjan och nu skulle vi ha prisutdelning då vi drog lott om vilka som skulle få lagprisen. Efter ungefär 1,5 timme stannade vi för att äta på Burger King. Väl inne på Burger King hade dem bara en kassör vilket gjorde att det tog lång tid för att få maten men god var den. Bussen åkte sedan vidare till färjan. Vi kom fram till färjan ungefär klockan 23.00 och den avgick 24.00. Nu skulle det ta 7 timmar innan färjan var i Sverige. Trötta som alla var gick alla och la sig på lite olika ställen på färjan för att sova. Sju timmar senare var vi framme i Sverige. Vi är alla nöjda med bussresan då vi hade en bra chaufför, tack Bengt! Även tävlingen var vi alla nöjda med då den bjöd på bra matcher med bra motstånd.

Berättat av Linnea Svensson EAI

215 32 Malmö

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link